close
تبلیغات در اینترنت
مهارت اموزی در آموزش و پرورش انجام نمی شود
loading...

فرهنگیان نیوز

به گزارش فرهنگیان نیوز  به نقل از روزنامه آرمان کد خبر: 977241نرکس ملک زاده؛ کارشناس آموزش و پرورش از ابتدای تصمیم گیری‌ها در وزارت آموزش و پرورش قرار بود که دانش‌آموزان از پایه سوم تکلیف نداشته و حذف مشق شب در دستور کار قرار گیرد. فرزند بنده در دوره ابتدایی تحصیل می‌کند، تکالیف درسی نسبت به سال قبل کاهش یافته است. هرچند حذف آزمون انجام نشده است. در این شرایط برخی از مدارس ساعات آموزشی را افزایش دادند. برای مثال دانش آموز تا ساعت دو در مدرسه می‌ماند و در این یک ساعت…

فرهنگیان نیوز بازدید : 46 سه شنبه 24 مهر 1397 دیدگاه ها ()

به گزارش فرهنگیان نیوز  به نقل از روزنامه آرمان

کد خبر: 977241

نرکس ملک زاده؛ کارشناس آموزش و پرورش

از ابتدای تصمیم گیری‌ها در وزارت آموزش و پرورش قرار بود که دانش‌آموزان از پایه سوم تکلیف نداشته و حذف مشق شب در دستور کار قرار گیرد. فرزند بنده در دوره ابتدایی تحصیل می‌کند، تکالیف درسی نسبت به سال قبل کاهش یافته است. هرچند حذف آزمون انجام نشده است. در این شرایط برخی از مدارس ساعات آموزشی را افزایش دادند. برای مثال دانش آموز تا ساعت دو در مدرسه می‌ماند و در این یک ساعت تکالیفش را انجام می‌دهد. در حالی که والدین بر این باور هستند، فرزندشان تکلیف شب به منزل منتقل نمی‌کند. در اصل مدرسه‌ها هم راه فرار را می‌دانند. باید دانست که یکی از راه‌های یادگیری تمرین است.

 

از سوی دیگر گفته می‌شود که به‌جای ارائه تکلیف مهارت آموزی را می‌توان به دانش آموزان آموخت. برای آموزش محور کردن دانش آموزان اول تا سوم باید با تغییر رویکرد در تکلیف دانش آموزان اعمال شود و کم و کیف اقدامات آموزشی در دستور کار قرار گیرد. همچنین باید مشخص شود که چه چیزی جایگزین این سیستم آموزشی می‌شود. در برخی پایه‌ها مطرح می‌شود که در کلاس باید تولید محتوا انجام شود. در این زمینه در مدارس شاهد سختگیری‌هایی هستیم. بسیاری از سختگیری‌هایی که در مدارس انجام می‌شود، نه از طرف مدرسه بلکه از سوی وزارتخانه و دیگر نهادهای مسئول است.


دستاندرکاران آموزش مدرسه را پادگان می‌خواهند

انتظار می‌رود که وزیر آموزش و پرورش در صورت انتقاد از شرایط موجود راهکاری در این باره ارائه دهد، چون این نقدها چندین سال است که به آموزش و پرورش وارد است. در این شرایط انتظار می‌رود تا آموزش و پرورش نقدها را پذیرفته و در راستای حل آنها اقدام کند. به باور بنده اگر مدرسه به عنوان پادگان مطرح می‌شود؛ در اصل دستاندرکاران مدرسه خواستار چنین رویکری هستند. در حالی که مدیر و کادر آموزش از قدرت چندانی برخوردار نیست، تا بتواند سختگیری کند.


با وجود انتقادها متون مدارس تغییر نکرد

بر اساس گفته‌های وزیر آموزش و پرورش مطالب مطرح شده در متون درسی چندان کاربردی نیست، بلکه دانش آموزان را باید به سمت مهارت آموزی سوق داد. مشکلی اصلی اینجاست که آقای بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نظراتش را در نقش منتقد نظام آموزشی مطرح می‌کند. در صورتی که او در راس نظام آموزشی قرار دارد. در واقع تغییر در نظام آموزشی با توئیتر، پیام دادن و سخنرانی انجام نمی‌شود، بلکه باید با عملکرد مناسب و تغییر در عملکردها شاهد اقدامات مناسب در مدارس باشیم. در مدارس هیچ اقدامی انجام نمی‌شود، در نهایت برخی از مدیران مدارس می‌توانند خلاقیت‌هایی را ایجاد کنند. همچنین در این اقدام آنها باید جوابگو باشند.


مهارت آموزی درمدارس فقط در حد بخشنامه

مقوله مهارت آموزی در مدارس از سال گذشته تاکنون در سیستم نظام آموزشی کشور مطرح شده است. برای مثال در اوایل سال مسائلی همچون افزایش خلاقیت و مهارت در کتابهای درسی مطرح شد، اما با آغاز سال تحصیلی چنین اتفاقی بروز نکرده و کتاب‌ها نیز تغییر چندانی نداشتند. شاید در کتاب‌های جدید التالیف تغییراتی اعمال شده باشد، اما تاثیرگذار نبوده است. همچنین در سال گذشته مقوله مهارت آموزی مطرح شده، اما در عمل هیچ اقدامی رخ نداد. برای مثال یک ‌بخشنامهای با عنوان ایران مهارت به مدارس ابلاغ شد تا مدارس در ساعات غیر آموزشی کلاس‌های مهارت آموزی برگزار کنند.

 

در نهایت با بررسی بخشنامه باید گفت که این کلاس‌ها هزینه‌بر است و دانش آموز باید هزینه صرف کند تا بتواند در آن کلاس‌ها شرکت کند. برای مثال در متوسطه اول ۶۰ ساعت برای دوره ایران مهارت بخشنامه شده است، به جز بحث فناوری و مهارتی که در متوسطه اول دارند، ۶۰ ساعت نیز به عنوان فعالیت فوق برنامه به افراد آموزش داده می‌شود. هرچند مشکل اجرایی این است که باید به شکل جداگانه هزینه پرداخت شود تا دانش آموز بتواند این دوره را بگذراند، اما با بخشنامه ایران مهارت دانش آموز مجبور است که در یک ساعت محدود و با هزینه مشخص در یک آموزشگاه خاص دوره ببیند. این مساله با آزادی عمل دانش آموز متناسب نیست، اگر خواستار آموزش مهارت هستند، دانش آموز نیز به دلخواه خود می‌تواند هر مهارتی را بیاموزد. در این شرایط او هم مربی، فضا و مهارت دلخواه را انتخاب می‌کند، نه اینکه از سوی مدرسه یادگیری مهارت مورد نظر به فرد تحمیل شود.


آموزش‌وپرورش ناتوان در آموزش برخی مهارت‌ها

به باور بنده بخشنامه‌های حمایتی برای مدارس در بخش مهارت آموزش گنگ است. در زمینه مهارت آموزی باید به آموزش مهارت زندگی توجه کرد. برای مثال کادر آموزشی می‌تواند به تقویت مهارت نه گفتن و آموزش مهارت‌های ۱۰ گانه بپردازد. هرچند مشکل اساسی در مدارس کشور آموزش مسائل جنسی و شناخت بدن است، چون نهاد آموزش و پرورش در تقویت این نوع مهارت‌های ناتوان است. در این میان می‌توان برای مهارت آموزی به جز مهارت حرفه‌ای و مهارتی که چندین سال است به دانش آموزان ارائه می‌شود، مهارت‌ها را بر اساس نیاز جامعه به آنها به شکل نظام‌مند ارائه داد. آموزش و پرورش نیز محتوای آموزشی در اختیار افراد قرار دهد.

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه برای این خبر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات

صفحات ما در شبکه های اجتماعی

درباره ما
اخبار آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان